LUCIDA – be bright

Motivasjonen blant elever på ungdomsskolen synker ifølge den nasjonale norske elevundersøkelsen. Forskning viser at undervisning basert på skjermer kan øke det generelle engasjementet hos ungdomsskoleelever. Derfor har fem studenter utviklet LUCIDA, en utdanningsplattform for barneskoleelever.
Publisert: 14. desember 2023

Har du noen gang hatt problemer med å fokusere i klassen på grunn av støy? Eller har du gått glipp av viktige forelesninger og sliter med å følge med i samtaler? LUCIDA er løsningen! LUCIDA er et AI-drevet verktøy for barneskoleelever som hjelper dem med å huske og repetere forelesninger. Ved å tilby personlige læringsopplevelser engasjerer og motiverer LUCIDA elevene basert på deres individuelle styrker og læringshastighet. Dette oppnås gjennom oppsummeringer, interaksjoner med systemets avatar og morsomme quizer.

Teamet bak LUCIDA inkluderer 2 UX-designere, Vilde Alice Holte og Susanne Ryland, med Maud Stude som UX-leder. Videre har Vegard Bolstad hatt ansvaret for backend-utvikling og alt som vedrører AI-aspektet. Amalie Alkemark har fungert som informasjonsarkitekt i dette prosjektet. Prosjektet var en del av MIX301 kurset i Medie- og Interaksjonsdesign ved Universitet i Bergen.

Prototypen har blitt presentert på StudentDemo 29. November 2023.

Konsept

Hvert barn er unikt og det finnes ikke noe standartløsning når det gjelder læring. Visjonen med LUCIDA er å tilpasse læringen barnet for å imøtekomme ethvert behov, om det er ønsket om mer avansert pensum eller forenkle språket. LUCIDA skal være et pedagogisk verktøy designet for å støtte elever på barneskolen ved å tilby personlig tilpassede læringsopplevelser.

Bruk

En fysisk klasseroms-avatar utstyrt med en mikrofon spiller inn forelesningene. Opptaket blir deretter prosessert og transkribert. Den transkriberte teksten blir oppsummert ved hjelp av AI, og relevante nøkkelord blir trukket ut fra teksten. Den oppsummerte teksten, samt relaterte aktiviteter som quizer og et wordcloud-spill, er tilgjengelig i iPad-appen som lekser for barnet. Læreren kan også laste opp ytterligere materiale og kunngjøringer etter behov. Alle tidligere oppsummeringer og materialer er også tilgjengelige for barnet tilbake i tid.

En annen viktig funksjon i appen er katt-avatar Luci. Barna kan chatte med Luci i form av en AI-assistent og be om hjelp med læringsmateriell. Gjennom gruppens egen forskning har de oppdaget at barn responderer godt på avatare i undervisningen. De ønsket å knytte klasseromsopplevelsen sammen med leksene ved å ha Luci til stede på begge steder som en støttende motivator.

Videreutvikling

LUCIDA er basert på OpenAI sin API. I fremtiden skal det trenes og valideres en uavhengig språkbehandlings-AI-modell utelukkende på barneskolepensum og barnetilpasset innhold. Gruppen ønsker å øke spill-andelen og personaliseringsalternativer i LUCIDA

Her kan dere teste ut protypen.


Publisert: 14. desember 2023
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram